Pedagogia

pedagogia 1 1
pedagogia immersio

Immersió

L’entorn familiar i social de la gran majoria de famílies que escolaritzen llurs infants a La Bressola és essencialment francòfon. Aquest fet fa que el català esdevingui, per a molts d’ells, únicament la llengua de l’escola.

En aquest context és important tenir en compte que el temps d’escola representa aproximadament entre un 20 i un 25% del temps de vida activa dels infants. Tenint en compte aquest baix percentatge ens sembla imprescindible que aquest temps es pugui viure plenament en català si el que volem és que els infants siguin competents en ambdues llengües.

És per això que, a La Bressola, el català no és només la llengua dels aprenentatges sinó la llengua del grup, la del joc, la de les confidències, la de la discussió… la llengua de vida dins l’escola.

pedagogia verticalitat

Verticalitat

El que a La Bressola s’anomena verticalitat (també es pot trobar descrit sota el nom de classes multi-nivell, classes multi-edat o, fins i tot, classes heterogènies) no és altra cosa que una organització escolar en la qual infants de diverses edats conviuen dins d’un mateix grup-classe, compartint projectes, tallers i tot tipus d’activitats d’aprenentatge.

A l’escola, els infants troben sovint llur primer grup de socialització fora de la mateixa família i aquest sovint està composat per un conjunt de companys de la mateixa edat. Això és justificable, ja que d’aquesta manera les dificultats a superar són semblants, les etapes a seguir són més coincidents i les eines per a afrontar aquests reptes són les mateixes. Justificable, doncs, però artificial i també limitat.

Estructurar una escola en verticalitat no vol dir simplement tenir mainada de diferents edats compartint una classe. No es pot parlar veritablement de verticalitat si aquests grups viuen subdividits, fent cadascú la seua feina, la de la seua edat i la sola cosa que comparteixen és un espai i un mestre. No es tracta de posar tres petites classes en un mateix espai i amb un sol referent, es tracta de construir un grup de treball, de descoberta i d’aprenentatge constituït per mainada de diferents edats, compartint tasques, activitats, reptes nous, ajudant-se els uns als altres, respectant els ritmes de cadascú, enfadant-se també amb aquell que se sol repenjar quan fem una activitat de grup i ell delega la feina als companys, vivint en societat, aprenent plegats.

L’organització de les escoles en verticalitat és una opció que esdevé enriquidora, fascinant, renovadora.

pedagogia treball coperatiu

Treball cooperatiu

El treball cooperatiu posa èmfasi en la col·laboració entre els alumnes, independentment de la seua edat. Aquest enfocament permet als infants compartir tasques, resoldre problemes junts i ajudar-se mútuament, fomentant un entorn d’aprenentatge en què el treball en equip és essencial.

En el marc de la verticalitat, els alumnes de diferents edats conviuen i interaccionen de manera que els més grans poden exercir de models per als més petits, mentre que aquests aporten la frescor i la creativitat de la seva mirada. A través d’activitats conjuntes, els infants aprenen a respectar els ritmes i les necessitats de cada company, a prendre decisions col·lectives i a desenvolupar habilitats socials i emocionals.

El treball cooperatiu no només permet una millor assimilació dels continguts, sinó que també prepara els infants per afrontar els reptes del món real, on la cooperació, el respecte i la comunicació són imprescindibles. En aquest sentit, cada membre del grup és responsable tant del seu propi aprenentatge com del d’aquells amb qui treballa, creant un entorn en què el suport mutu és constant i la consecució d’objectius esdevé un èxit compartit.